Als art-director reclame ben je verantwoordelijk voor het ontwerp van reclameacties. Hierbij kun je denken aan advertenties, commercials, affiches en brochures. Jij hebt de taak om de visuele kant van deze reclameacties te verzorgen. Je voert opdrachten uit voor reclamebureaus en adverteerders. Je voert je werk zelfstandig uit maar overlegt wel met de creatieve leiding, de mensen van de accountafdeling en de opdrachtgever. De persoon waarmee je het meest te maken hebt, is de copywriter. Dit is de persoon die de bijbehorende teksten voor de campagnes schrijft.
Bij elke nieuwe opdracht krijg je een briefing. Hierin wordt er informatie aan jou gegeven over het adverterende bedrijf, het product, de eisen van de opdrachtgever, de doelgroep, de kosten, de media die ze willen gebruiken en het doel van de reclameactie. Bij doelen kun je denken aan meer naamsbekendheid of een omzetverhoging. Op basis van deze briefing bedenken jij en de copywriter een conceptplan. Tijdens de uitwerking van dat plan ben jij verantwoordelijk voor de vormgeving. Bij grote opdrachten word je hierin soms geassisteerd door ontwerpers en werktekenaars. In dat geval heb jij een begeleidende functie. Als je het conceptplan hebt uitgewerkt in voorlopige schetsen en teksten, laat je het aan de opdrachtgever zien. Deze geeft hier dan een oordeel over en kan aangeven wat hij graag anders zou zien. Vervolgens is het weer jouw taak om dit dan aan te passen. Dit gaat net zo lang door totdat de klant uiteindelijk tevreden is met het product wat je geleverd hebt.
Een hbo opleiding op het gebied van grafische vormgeving zou toegang kunnen geven tot dit beroep.