Sabine van Esch

In groep 6 kreeg Sabine voor het eerst geschiedenisles en sindsdien heeft ze belangstelling voor dit vak ontwikkeld. Deze interesse en de passie voor het lesgeven komen beide terug in de opleiding Leraar Geschiedenis. “Ik hou ervan om mijn kennis over te brengen op anderen en terug te zien wat ze ervan geleerd hebben”.

Vanaf het moment dat Sabine op de Open Dag door de deuren van het I/O-gebouw liep, voelde ze zich op haar plek. “Daarom ben ik niet meer op andere hogescholen gaan kijken, maar heb ik me na wat gesprekken met docenten ingeschreven voor een meeloopdag en daarna voor de opleiding zelf”. De sfeer op de HAN omschrijft Sabine als ontspannen en relaxed. “Er wordt veel gelachen en je wordt in veel dingen vrijgelaten om te kijken naar je eigen interesses”.

Het zwaarste aan de opleiding vind Sabine dat ze regelmatig met zichzelf geconfronteerd wordt en een spiegel voorgehouden krijgt. “Vanuit daar kun je verder groeien. Je wordt pas een goede docent wanneer je jezelf begrijpt. Je bent constant aan het veranderen en komt niet als dezelfde persoon uit het 4e jaar als dat je er in het 1e jaar in bent gegaan”.

De verschillende invalshoeken die de opleiding biedt op het onderwijs en het dagelijkse leven en de geschiedenis spreken Sabine aan. “Niets is zoals het met een eerste blik lijkt en dus zijn er altijd nieuwe perspectieven om te ontdekken. Dit wordt zowel tijdens de lessen als met de leertaken en stages aangemoedigd. Iedere dag vind je wel een nieuwe manier van kijken naar onderwerpen”.

Sabine heeft 2 verschillende minors gevolgd: in haar 2e jaar heeft ze de minor International Teacher Porgramme (ITP) gevolgd en in haar 3e jaar de minor Onderwijs in Internationaal Perspectief. Van beide minors heeft ze veel geleerd en ze heeft deze afgesloten met een stage in Italië. “Ik wilde graag stage in het buitenland lopen om mijn eigen grenzen te verleggen, uit mijn comfortzone te stappen en nieuwe ervaringen op te doen”. Tijdens de stage kreeg Sabine veel vrijheid in het geven van haar lessen en de onderwerpen die ze wilde behandelen. “In Italië heb ik voornamelijk geleerd om heel flexibel en creatief te zijn tijdens het geven van mijn lessen, om zo te zorgen dat de leerlingen met een hoge motivatie en veel lol ook veel leren wat bij hun eigen interesses past”. Daarnaast heeft het haar ook de kans gegeven om veel nieuwe kennis over een andere cultuur op te doen. Ze heeft veel nieuwe mensen leren kennen met wie ze nu nog steeds contact heeft.

Sabine van Esch

Overige testimonials bij Leraar Geschiedenis

Silvie Arts

"De lessen van mijn docent vond ik zó leuk dat ik dacht: ‘ik wil net als jij worden'."

Sem Pepping

"Mijn diploma van de HAN is een startbewijs waarop ik nu voortbouw"

Merel Kramer

"Op mijn huidige school krijg ik erg veel kansen om me te blijven ontwikkelen"

Fee Schellekens

"Ik bleef mij vooral afvragen: wat voor leraar wil ik zijn?"

Pien van der Kemp

"Vanaf het eerste moment behandelen docenten je als een collega"

Manon Oude Avenhuis

"Ik heb geleerd hoe een les in elkaar zit en wat een goede les inhoudt"