Merel Kramer

Met haar vwo-diploma op zak is Merel Geschiedenis gaan studeren aan de Radboud Universiteit. “Deze opleiding was interessant, maar paste niet bij me”. Ze wilde wel graag iets met geschiedenis blijven doen en is zodoende terecht gekomen bij de opleiding Leraar Geschiedenis aan de HAN. “In Nijmegen had ik al een sociaal netwerk opgebouwd, wat ik graag wilde behouden. Bovendien zag ik dat de HAN mogelijkheden bood om minors in het buitenland te volgen en klonken de vakken interessant”.

In het begin had Merel moeite met de overstap van de universiteit naar de HAN, maar ze merkte al snel dat de opleiding Leraar Geschiedenis veel beter bij haar paste. “Ik realiseerde me dat mijn beeld van mezelf als historicus onrealistisch was en dat ik het leuker vond om praktisch bezig te zijn”. Op de HAN voelde ze zich op haar plek. “De docenten zijn zeer betrokken, het curriculum heeft een mooie opbouw en ik merkte dat ik echt goed was in de vakken. Dat gaf me veel zelfvertrouwen”. Ze leerde niet alleen over historische zaken, maar ook over het brein, groepsvorming, leerproblematiek en leerstrategieën. Vanwege haar brede interesse vond ze al deze onderwerpen heel interessant.

Haar kennis van de geschiedenis kon ze direct in de praktijk gebruiken tijdens stages. “Bij je stages kan je datgene dat je geleerd hebt direct toepassen in de praktijk. Verder heb je veel contacten met leerlingen en collega’s. Ik kreeg veel ruimte om me te ontwikkelen en werd goed begeleid. Je loopt elk jaar stage als onderdeel van de opleiding. Hierdoor groei je langzaam in de rol van docent en zie je verschillende werkplekken en begeleiders. Van elke school en stagebegeleider leer je toch weer wat anders”.

Het contact met de medestudenten was ook erg gezellig. “We waren direct een hechte club en hadden het erg leuk tijdens de reizen die in het curriculum van de opleiding zaten. Met de HAN zijn we onder andere naar Berlijn, Spanje en Marokko geweest. Daarnaast spraken mijn medestudenten en ik veel af om samen te werken of iets leuks te gaan doen”.

Merel is inmiddels 2 jaar geschiedenisdocent op een havo-vwo school. Naast het lesgeven is ze daar mentor, begeleidt ze stagiaires, organiseert ze trips voor leerlingen en wordt ze aankomend jaar coördinator. “Het beroep van docent is veel afwisselender dan alleen lesgeven. Op mijn huidige school krijg ik erg veel kansen om me te blijven ontwikkelen”. De stevige basis die door de HAN is gelegd blijft ze uitbouwen.

Merel Kramer

Overige testimonials bij Leraar Geschiedenis

Silvie Arts

"De lessen van mijn docent vond ik zó leuk dat ik dacht: ‘ik wil net als jij worden'."

Sem Pepping

"Mijn diploma van de HAN is een startbewijs waarop ik nu voortbouw"

Fee Schellekens

"Ik bleef mij vooral afvragen: wat voor leraar wil ik zijn?"

Pien van der Kemp

"Vanaf het eerste moment behandelen docenten je als een collega"

Sabine van Esch

"Iedere dag vind je wel een nieuwe manier van kijken naar onderwerpen"

Manon Oude Avenhuis

"Ik heb geleerd hoe een les in elkaar zit en wat een goede les inhoudt"