Pam Lippman - Student Pabo-ALO

Al vanaf de basisschool wilde Pam juffrouw worden. Maar sporten vond ze ook heel leuk, daarom begon ze op de middelbare school in de sportklas. “Hier moesten we elkaar lesgeven. Het omgaan met kinderen, vrienden en vriendinnen extra uitleg geven voor bepaalde vakken en creatief omgaan met opdrachten; allemaal dingen die ik graag doe. Toen ik naar de Open Dag voor de pabo ging zag ik het Pabo-ALO traject en toen was mijn keuze gemaakt.

"Je moet het wel echt willen en er met het volste vertrouwen ingaan. Soms is het pittig en we maken lange dagen, zowel op school als tijdens de stage. Maar ik heb er zoveel plezier in dat de dagen minder lang lijken.”

De opleiding vereist goed kunnen plannen en keuzes maken. “Ik zie heel veel ontwikkelingen, zowel bij mezelf als bij mijn klasgenoten en leerlingen van de stage. Dat komt onder meer doordat je tijdens de opleiding de theorie direct koppelt aan de praktijk. Ik ben echt verrast hoeveel ik in dit 1e jaar heb geleerd en hoe snel je jezelf kunt ontwikkelen als je iets met passie doet. Ik heb stage gelopen in groep 3, dat vond ik echt geweldig. Hun creatieve manier van denken spreekt me aan. Ik gaf op diezelfde school ook gymles aan verschillende jaarlagen. Ook daar vond ik vooral het lesgeven aan de jongste kinderen leuk, eigenlijk om dezelfde reden. Daarna liep ik stage op een middelbare school. Best lastig dat sommige leerlingen ongeveer net zo oud– of zelfs ouder – zijn dan ik. Ik vind het lesgeven in de klas in de onderbouw van de basisschool het leukst. Maar gymles geven vind ik weer leuker op de middelbare school. Dat heb ik dankzij mijn stages wel ontdekt.”

Tijdens de opleiding worden ook projecten gedaan. “Voor het taaldossier moest ik 2 lessen geven die te maken hadden met boekpromotie en woordenschat. Deze lessen moest ik koppelen aan iets van kunst; superleuk omdat ik zelf houd van creativiteit in mijn lessen. Voor rekenontwikkeling hebben we een tour uitgevoerd. We moesten vragen bedenken die te maken hadden met meetkunde, waarbij we gebruik maakten van de omgeving van de school. Zulke projecten zijn volgens mij heel belangrijk. Ze prikkelen je creativiteit, die je kunt gebruiken bij het maken van lessen waar leerlingen iets van moeten opsteken.”

Pam Lippman - Student Pabo-ALO

Overige testimonials bij Pabo-ALO

Lotte Sollman - Student Pabo-ALO

"Het is tof om je eigen aanbevelingen toe te passen in de praktijk"

Kato Jacobs - Student Pabo-ALO

"Ik heb in alle groepen gestaan. Heel afwisselend en leuk"

Floris Brinkman - Afstudeerder Pabo-ALO

"Vergeet vooral niet te genieten tijdens je afstudeertraject"

Robert Apeldoorn - Student Pabo-ALO

"'Omdat de pabo-alo relatief klein is, bouw je een goede band op met je klas"

Asha Zijm - Student Pabo-ALO

"De sfeer was meteen prettig, op zowel de pabo als de alo"

Isis van Helmond - Student Pabo-ALO

"Ik bleef mij vooral afvragen: wat voor leraar wil ik zijn?"