Emira Klumpenaar
Emira Klumpenaar was slechts 16 jaar toen ze begon aan de Lerarenopleiding Biologie aan de HAN in Nijmegen. Inmiddels zit ze in het 3e jaar en het bevalt haar nog steeds goed. ''Ik ben langs geweest bij de Open Dag en toen sprak de school en de mooie lokalen mij al heel erg aan! Tijdens de Meeloopdag vond ik de sfeer in de klas en de docenten ook heel fijn. Door deze redenen heb ik uiteindelijk gekozen voor de HAN in Nijmegen.''
Het 1e jaar vond Emira pittig, maar dat kwam mede door de online lessen. ''Gelukkig konden we voor het vak Plant1 naar school voor de practica. Ik vond vakken zoals Plant1 en Dier2 heel leuk en interessant. Qua drukte met het werk dat je moet doen viel het best mee, je moet misschien even wennen aan het maken van verslagen. Voor de rest is het 1e jaar goed te doen en al helemaal als je het fysiek hebt!''
Gelukkig heeft Emira veel aan haar medestudenten. Haar medestudenten en docenten staan voor haar klaar. Ook als het gaat over ervaringen op stage. ''In de klas bespreek je ook wel eens situaties die plaats gevonden hebben op stage. Je kunt veel van elkaar leren en ook weer nieuwe ideeën op doen voor je eigen lessen. Soms bespreek je iets van je eigen stage en dan krijg je vaak goede adviezen terug van je medestudenten. Al met al, genoeg om van elkaar te leren, want dit zijn maar een paar voorbeelden!''
Inmiddels zit ze al in het 3e jaar van de studie Leraar Biologie en ze volgt op dit moment veel vakken. ''We hebben Drama waarbij we gesprekstechnieken en stemgebruik oefenen. We hebben Vakdidactiek waarbij we met een lessenserie bezig zijn. Onderwijskunde, waarbij we met een leertaak over leerlingen met ondersteuningsbehoefte bezig zijn. Voor Natuur, Milieu en Educatie (NME) zijn we voor een bedrijf/organisatie iets aan het ontwikkelen, zoals bijvoorbeeld een les of educatief materiaal. En daarnaast lopen we ook nog stage 2 dagen in de week!'' Een drukke agenda, maar er is ook tijd voor ontspanning. Naast haar studie werkt ze als vakkenvuller bij de Jumbo en ze oefent verschillende hobby's uit. ''Zolang je goed kan plannen is een bijbaantje en het uitoefenen van je hobby's geen probleem. Wel moet ik er rekening mee houden dat ik op zaterdag niet veel voor school kan doen door het vakkenvullen. Daarnaast verschilt het per periode hoeveel tijd je in de week over hebt.''
Af en toe rust heeft ze nodig, want als docent heb je een mooie én drukke baan. Emira is vastberaden om ervoor te gaan. Docent zijn is namelijk een veelzijdig beroep. ''Overdag geef je les waarbij alle rollen van de docent terug komen. Soms heb je een situatie waarbij je bijna therapeut moet spelen voor een leerling. Naast lesgeven moet je soms surveilleren, vergaderen, opdrachten nakijken, mentorgesprekken voeren, mailtjes beantwoorden, lessen voorbereiden, etc.'' Vanwege de vele taken krijgt Emira vaak te horen van vrienden: Waarom zou je dat willen? Dat lijkt mij echt niet leuk. Toch laat ze zich niet uit het veld slaan. ''Verder heb ik ook een aantal docenten in mijn familie die het wel heel leuk vinden. En veel andere mensen die ik leer kennen vinden het vaak wel een interessante keuze. Ze zeggen wel altijd snel dat ze het zelf nooit zouden doen en dat beantwoord ik met het feit dat ik nooit een kantoorbaantje zou kunnen doen.''
Tot slot heeft ze voor studenten die overwegen om leraar (Biologie) te worden nog wat tips. ''Je moet sowieso een lief hebben voor Biologie! Anders kun je beter een ander vak kiezen om les in te geven. Je krijgt ook Scheikunde in het eerste jaar en dat komt bij meerdere vakken in de gehele opleiding terug.'' Ook geeft ze aan dat het lesgeven anders kan zijn dan verwacht. ''In het eerste jaar ga je vooral observeren bij andere docenten en misschien deellesjes geven. Als je deze dingen in je achterhoofd houdt en je denkt nog steeds ja dit wil ik doen! Schrijf je dan lekker in. De school is leuk, de docenten zijn gezellig en je hebt vaak een sociale klas waarin iedereen je graag wilt helpen.''