Fee Schellekens
Fee Schellekens wordt bij de HAN opgeleid tot leraar geschiedenis én aardrijkskunde. Welke weg heeft zij afgelegd om deze dubbele onderwijsbevoegdheid te gaan halen? Ze vertelt er open over.
“Ik heb in mijn derde jaar van de lerarenopleiding geschiedenis pas de keuze gemaakt om ook aardrijkskunde te gaan studeren. Mijn partner studeerde dit ook al en zo raakte ik enthousiast. Het echte besluit nam ik, toen ik docent Roeland van Westerop hoorde vertellen. Vanuit de studievereniging Pontifex organiseerden we als educatiecommissie een lezing van Roeland van Westerop. Hij vertelde over de combinatie van de vakken van mens en maatschappij. Hierdoor is bij mij het balletje gaan rollen. Ik had al wat langer mijn twijfels over geschiedenis; een super leuk vak op school, maar de baankansen zijn niet heel groot en ik vroeg me af of het vak mij zou blijven boeien. Wat ook meespeelde: ik had veel plezier in het studeren…was ik al klaar om te gaan afstuderen? Ik koos ervoor om mezelf nu al te verbreden en het vak aardrijkskunde er bij te gaan doen.''
Ik? Leraar?
“Ik wilde zeker niet altijd al leraar worden. Mijn ouders waren beide docent. Ik kende het docentenleven dus vanuit huis; veel gepraat over leerlingen en af en toe gemopper. Het sprak mij eerst dus niet zo aan. Toen ik op 4 mavo zat moest ik mijn vervolgstappen gaan kiezen. Door naar de havo? Geschiedenis vond ik een erg leuk vak. Of toch iets met theater? Ik koos voor het mbo, de theateropleidingen die 3 jaar zou duren daarna – na 2 jaar audities doen - ook aangenomen op de Bachelor Docent Theater bij ArtEZ. Maar dat was van korte duur, de opleiding vond mij niet goed genoeg. Na een paar maanden reflecteren en in mijn oude dagboeken te hebben gedoken, besefte ik me dat het docentschap me zeker lag maar dat ik geschiedenis een veel leuker vak vond. Ik heb de introductiedag op de HAN gevolgd en het klikte. Het voelde alsof ik er hoorde. Toen ben ik dus geswitcht naar de lerarenopleiding geschiedenis van de HAN en hier zit ik op mijn plek.”
Docenten observeren
“Als leerling was ik een dromer, ik werd niet echt uitgedaagd door mijn docenten en kreeg vaak het idee ze mij dom vonden. Toch konden docenten mij erg boeien en ik ging voor sommigen echt door het vuur. Door de verhalen aan de keukentafel, keek ik anders naar docenten dan mijn medeleerlingen. Ik zag de mens achter de docent. Nu ik docent-in-opleiding ben, ben ik een geoefende en kritische observeerder van docenten. Ik bewonder soms hoe ze echt goed lesgeven, maar heb ook een kritische houding. Ik bleef mij vooral afvragen: wat voor leraar wil ik zijn?”
Waarom Geschiedenis?
“Ik ging er met een open en eigenlijk ook zeer impulsieve blik in. Maar geschiedenis zit echt overal! Het is tastbaar, het zijn verhalen. En vanuit mijn theaterverleden ben ik een verhalenverteller. Naast het verhalen vertellen, en misschien wel de belangrijkste reden voor het geschiedenisonderwijs, zit er ook een maatschappelijk aspect aan. Je blijft bezig met oorzaak en gevolg, in een brede context. Het kan enorm actueel zijn. Het verleden is te gebruiken om het verleden te verklaren. Mijn geschiedenisdocent op de mavo was zeer inspirerend. Ik denk achteraf dat hij bij mij het vuurtje heeft aangewakkerd.”
Waarom Aardrijkskunde?
“Ook aardrijkskunde is overal. Het is maatschappelijk, het is beeldend. Het draagt er aan bij dat leerlingen kritische burgers kunnen worden. Daarnaast heb ik mij enorm laten verrassen door aardrijkskunde, het is heel erg situationeel, maar tegelijkertijd enorm breed. Het kijken naar de aarde, maar ook met een vergrootglas naar de aarde of een gebied maakt dit vak echt heel mooi.”
Een dubbele bevoegdheid halen
“Aardrijkskunde en geschiedenis combineren inhoudelijk dus heel goed met elkaar. Met deze vakken kun je leerlingen heel veel tools meegeven om wereldburger te worden. Het liefste kritisch en open.
Organisatorisch was het niet altijd makkelijk om deze studies te combineren. Op het moment dat ik voor mijn tweede studie koos, had ik alle vakken voor de lerarenopleiding geschiedenis gehaald en hoefde alleen nog maar mijn eindstage te doen. Als ik aardrijkskunde er bij zou gaan doen, zou ik voor die opleiding alle vakinhoud en een stage in twee jaar krijgen… Het gecombineerde traject was niet makkelijk, zeker ook doordat ik het in mijn eentje bewandelde en we vanwege Corona bijna niet op HAN mochten zijn. Maar ik kreeg natuurlijk de nodig vrijstellingen voor de onderwijskundige onderdelen en het lukt me eigenlijk heel goed.”
Hoe gaat het nu?
“Ik ben nu begonnen met mijn 6de jaar aan de HAN. Ik ga afstuderen voor de opleiding geschiedenis, een stage lopen voor de opleiding aardrijkskunde. Corona zorgde wel even voor een dip in studieplezier, maar inmiddels heb ik er weer zin in en bevalt het me zeer goed. Ik heb drie geschiedenisstages gelopen en ik heb er al één als aardrijkskundedocentgehad. Dus praktijkervaring genoeg! Ik ontwikkel me zo als docent en leer verschillende soorten onderwijs kennen. Zo lijkt het me heel leuk om les te gaan geven op een jenaplanschool of om Agora onderwijs te geven.”
Ook 2 lerarenopleidingen combineren?
“Twijfelen is niet nodig”, adviseert Fee. ''Het is veel goedkoper om de tweede studie ernaast te volgen dan om die later pas te gaan starten. Maar daar moet je het natuurlijk niet voor doen. Wees eerlijk en realistisch. Maak voor jezelf ook een realistisch plan en wees daar ook wel weer flexibel mee. Het combinatieprogramma kan absoluut worden gemaakt, maar ga goed na of het extra vak jouw kennis kan verrijken. Het is niet een makkelijk traject, maar je studieloopbaanbegeleider helpt je hierbij. Een tip van mij: Zorg voor goed contact met de docenten en maak duidelijke afspraken.”