Bart Hoeks - Student Leraar Wiskunde
Bart merkte al vroeg dat hij uitleggen aan klasgenoten erg leuk vond, vooral als het ging om rekenen. Al in groep 4 riep hij dat hij later meester wilde worden. Eenmaal op de middelbare school had hij iedere les een andere klassensamenstelling. Het leek hem leuk om als docent meer dan één klas per jaar les te geven. Ook de keuze voor het vak wiskunde was snel gemaakt: “Ik vind wiskunde een erg mooi vak en ik heb er veel affiniteit mee”, vertelt Bart.
Toch heeft Bart naast Leraar Wiskunde ook een andere carrière overwogen. “In de bovenbouw van de middelbare school was mijn plan om ICT te gaan studeren op de universiteit. Het enige waar ik over twijfelde was dat ik dan een groot deel van mijn werktijd achter een computer zou zitten.”, zegt Bart. Op deze manier kwam hij toch weer terug bij het docentschap, omdat hij graag wat met mensen wilde doen en uitleggen leuk vond.
Stage lopen
In het eerste jaar van de lerarenopleiding Wiskunde ging Bart al meteen de 2e en 3e periode stage lopen. “Dit is erg fijn, want je kan meteen proeven hoe het is om docent te zijn en of het iets voor jou is.”, aldus Bart. Bart heeft 3 stages gedaan op verschillende niveaus, van vmbo tot havo/vwo. Hij wist zelf al dat hij havo/vwo wilde gaan lesgeven, en dus zijn 1e-graads bevoegdheid wilde halen. “Toch was het voor mij erg interessant om deze stages te lopen. Ik had geen beeld van het vmbo-onderwijs en door er toch stage gelopen te hebben, heb ik er een veel beter en positiever beeld van.”, vertelt Bart. Ook worden de stages volgens Bart goed begeleid: “Je krijgt op de HAN begeleiding van je onderwijskunde-docent en je studieloopbaanbegeleider (SLB’er). Op je stageschool heb je een werkplekbegeleider, die als instituutsopleider in connectie staat met de HA N om je stageproces te overzien”.
Van onderwijskunde tot drama
De opbouw van de studie bevalt Bart goed: “Vakken als generieke kennisbasis vanuit de onderwijskunde vind ik erg interessant. Welke theorieën kan ik gebruiken als docent? Hoe werkt het brein van een puber en kan ik daar rekening mee houden?”. Het vak drama vond Bart zelf minder interessant, maar hij kon zich wel voorstellen dat het nuttig is voor studenten die het lastig vinden om relaxt voor een groep te staan.
Minor O&O
Verder heeft Bart gekozen om de minor Ontwerpend en Onderzoekend Leren te volgen. Onderzoek & Ontwerpen (O&O) is een eindexamenvak voor havo- en vwo-leerlingen, waarbij ze werken aan echte problemen vanuit het bedrijfsleven. “Deze koppeling met het bedrijfsleven leek mij erg interessant”, vertelt Bart. Een belangrijk leerpunt uit de minor is leren om coachend te begeleiden. “Coachend begeleiden is een vaardigheid die steeds belangrijker wordt in het onderwijs. Ik denk dat ik hiervan veel kan meenemen naar mijn eindstage en carrière als docent. Daarom paste de minor goed bij mijn leerproces als docent”, aldus Bart.