Helma Weijland
Docent Helma Weijnand-Schut
Even kennismaken, ik ben Helma Weijnand-Schut en maak deel uit van het docententeam van twee opleidingen in Den Haag: Communicatie en Ad Crossmediale Communicatie.
Mijn expertises zijn visuele communicatie en design. In het onderwijs ben ik docent en leercoach en begeleid ik studenten met het oplossen van praktijkvraagstukken. Ook ben ik betrokken bij de onderzoeksgroep van het domein Creative Business. Met Jaap van der Grinten schreef ik 'Mind the Gap', over identiteit en imago.
Zelf ben ik opgeleid als ontwerper aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag en ik heb Industrieel Ontwerpen aan de Technische Universiteit Delft gestudeerd. Voordat ik in 2001 docent werd bij Hogeschool Inholland, werkte ik bij Nike. Als productiemanager van het Retail development team ontwikkelden, produceerden en implementeerden we Nike Shops in Europa.
Is de opleiding Communicatie geschikt voor jou?
Als je veel met media bezig bent en je meer wilt weten over de werking van tekst, beeld en video en over de impact die je met communicatie kan maken, dan pas je bij ons. Wij leren samen door praktijkvraagstukken en opdrachten aan te pakken en vaardigheden te trainen.
We begeleiden je in leerteams van ongeveer 10 studenten rondom een leercoach die jou individuele aandacht geeft. Het maken van de praktijkvraagstukken en opdrachten begeleiden we op school en via de digitale leeromgeving, waar we feedback uitwisselen.
Je houdt een ontwikkelportfolio bij waarin je beschrijft wat je maakt en vooral wat je leert. De coaches en trainers voorzien jou steeds van heldere evaluaties. Zodoende heb je altijd scherp voor ogen wat je moet doen om het einddoel te halen.
Van het ontdekken van dingen leer je het meeste: nieuwe situaties verkennen, met studiegenoten brainstormen, boeken bestuderen, fieldtrips maken, interviews afnemen, oplossingen bedenken, feedback uitwisselen en verwerken.
Communicatiemiddelen maken vinden wij geen doel op zich. Impact maken wel! Daarom check je altijd of het werkt wat je maakt. Waarbij je misschien nog wel meer leert als het nog niet werkt zoals je hoopte. Dat zien wij juist als kans in je groei als communicatieprofessional.
Tijdens je studie werk je veelvuldig samen met het werkveld. Je ziet waar organisaties mee worstelen en waar jij toegevoegde waarde kunt bieden. Jouw portfolio toont aan hoe veelzijdig jouw praktijkervaring en bekwaamheid zijn.
Ieder bedrijf heeft communicatieprofessionals nodig om communicatiever te worden. Jij kiest waar je wilt werken: in het bedrijfsleven, bij de overheid, gemeentes, communicatiebureaus of goededoelenorganisaties. Solliciteer naar functies als (marketing)communicatiemedewerker, contentmanager, campagnemedewerker, evenementenmanager, PR-medewerker, redacteur en tekstschrijver.
Als mijn verhaal je aanspreekt dan nodig ik je van harte uit om nader kennis te maken. Mijn tip is om de sfeer te proeven bij de communicatiestudenten die al bij ons studeren. Probeer je een beeld te vormen van hoe het zal zijn als je hier studeert.
We zien je graag!
Helma Weijnand